زنجاب زنجاب

معرفی هفت چاکرا

معرفی هفت چاکرا

چاکرا در باور آیین هندو به مراکز انرژی در بدن انسان گفته می شود که واژه آن در زبان باستانی مردم هندوستان به معنای چرخ می باشد. چاکراهای بدن انسان به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می شوند و هرکدام از آنها وظایف مخصوص به خود دارند که نقس اساسی در جریان های حیاتی دارند.

بدن انسان دارای هفت چاکرا اصلی می باشد که هرکدام از آنها کاربرد خاصی دارند و در شکل گیری اخلاق، رفتارها و مقاومت های بدن در برابر بیماری یا ضعف اراده و... تاثیر دارند.

چاکرا ها به ترتیب (از پایین به بالا) عبارتند از: «چاکرای ریشه، چاکرا خاجی، چاکرای خورشیدی،‌ چاکرای قلب، چاکرای گلو، چاکرای چشم سوم و چاکرای تاج»

• چاکرای اول یا ریشه

این چاکرا محل ورود انرژی حیات است که طیف رنگی مربوط با آن قرمز می باشد. چاکرای اول نشانه ای از زندگی، قدرت و نیروی جسمانی است که در منطقه میان مقعد و دستگاه تناسلی قرار گرفته. عطر چاکرا اول درخت سدر و درخت میخک است و به عضوهایی چون استخوان ها، پاها،دندان ها، ناخن، روده بزرگ، مقعد، پروستات، مثانه و خون مرتبط می باشد.

نماد چاکرا اول به شکل گل نیلوفر چهار پر بوده و فصل آن نیز زمستان می باشد بدین ترتیب حالتی سرد و خشک دارد. و عنصر آن نیز خاک است.

شور و هیجان احساسات موجود در این چاکرا می باشند و عملکرد آن در زندگی و ثبات، پشتیبانی، حقیقت، فردیت، شجاعت، تمایلات جنسی، مادی گرایی، انگیزه گرایی بدون برنامه، می باشد و پرکاری یا کم کاری آن امکان دارد باعث بروز مشکلاتی شود.

روش پاکسازی:‌ برای پاکسازی و برقراری تعادل در این چاکرا از مادی گرایی، شک و تردید و منفی بافی دوری کنید.باید همچون رودی جاری بگذرید و از کینه داشتن جلوگیری کنید.

 

• چاکرای دوم یا خاجی

چاکرا دوم در قسمت پایین شکم قرار دارد و رنگ مرتبط با آن نارنجی می باشد. این رنگ از علامت های انرژی است و قدرت ارتباط، دفع خشم و کنترل بر خود را متعادل می کند و در هضم غذا و گردش خون تاثیر گذار است. این چاکرا در انتهای ستون فقرات است و به غدد جنسی مرتبط می باشد

عطر مرتبط با چاکرا دوم چوب صندل بوده و به عضو هایی چون کلیه ها،‌ تخم دان ها، بیضه ها، رحم، پوست،‌ طحال و کیسه صفرا تاثیر می گذارد. نماد آن شکلی از نیلوفر شش پر است و با فصل پاییز مرتبط می باشد. از حالت های طبیعی مرتبط نیز می توان به مهتاب یا لمس و تماشای آب اشاره کرد.

 

عنصر این چاکرا آب می باشد و عملکرد آن با عواطف، احساسات، صمیمیت، هوس،‌ اجتماعی بودن، اطمینان و اعتماد به نفس، حرکت و آزادی مرتبط می باشد. 

از جمله عوارض پرکاری آن اعتیاد جنسی، شب ادراری، بی قیدی جنسی و خیال پردازی می باشد و کم کار بودن آن نیز موجب کم شدن تمایلات جنسی، عدم خلاقیت و ناباروری می شود.

 

نحوه پاکسازی:‌ برای برقراری توازن در این چاکرا عادت های بد مانند سیگار کشیدن و اعتیاد را از بین ببرید و احساسات منفی را از خود دور کنید. عصبانیت و عذاب وجدان باعث مسدود شدن این چاکرا می شود پس بهتر است همیشه امیدوار بوده و با دیگران به خوبی رفتار کنید.

 

 

• چاکرای سوم یا خورشیدی

این چاکرا که به نام چاکرا شبکه عصبی نیز شناخته می شود با طیف رنگی زرد شناخته می شود و نشانه ای از عقل و هوش می باشد. عطر آن اسطوخودوس بوده و مکان قراگیری این چاکرا کمی بالاتر از ناف است و رنگ زرد آن تاثیر مثبتی بر روی کبد،‌ طحال و کیسه صفرا و اعصاب دارد. همچنین قدرت درمانی این چاکرا برای بیماری مرض قند، یبوست و کنترل چاقی می باشد. 

نماد چاکرا سوم به شکل نیلوفر ده پر بوده و فصل آن تابستان با حالتی گرم و خشک است. و عنصر مرتبط آن آتش می باشد. عملکرد این چاکرا در اراده، دانش، کنجکاوی، خوش بینی، شوخ طبیعی و خود کنترلی می باشد.

 

نحوه پاکسازی: برای خود و دیگران احترام قائل شوید و دلایلی که باعث خرده گیری یا حساسیت شما شده اند را پیدا کنید تا از حالت های تهاجمی دور شوید.

 

 

• چاکرای چهارم یا قلب

چاکرای قلب یا عشق الهی در وسط جناغ سینه و بالای قلب با طیف رنگی سبز می باشد.شکل آن نیلوفر دوازده پر می باشد. فصل بهار و حالت گرم و مرطوب با این چاکرا ارتباط داشته، عنصر این چاکرا نیز هوا می باشد.

نحوه پاکسازی: برای ایجاد تعادل در چاکرا چهارم  باید احساسات سرکوب شده خود را بروز دهید.خود و دیگران را ببخشید. اگر روابطی دارید که به نفع شما نیستند آنها را تمام کنید و بر خودتان مسلط باشید تا به بهترین دوست و رفیق خود تبدیل شوید!

 

• چاکرای پنجم یا گلو

 

این چاکرا روی حلق قرار دارد و طیف رنگی آن آبی است رنگ آن روی بیماری گرفتگی گلو و ناراحتی های عصبی تاثیر گذار است.شکل آن نیلوفر شانزده پر است.غده مرتبط با آن تیروئید و عضوهای وابسته به آن حلق،‌تارهای صوتی، دهان، فک،‌زبان، غدد عروقی، چرخه قاعدگی و مثانه می باشد.

 

نحوه پاکسازی: قبل از حرف زدن حتما به ندای دلتان گوش دهید و با اعتماد به نفس و شفاف حرف بزنید. برای جلوگیری از بروز ناهماهنگی در این چاکرا از دروغ گفتن پرهیز کنید.

 

 

• چاکرای ششم یا چشم سوم

 

این چاکرا در پیشانی و میان ابروهاست و شکل آن نیلوفر دو پر است. رنگ این چاکرا ارغوانی است و به عضوهایی چون صورت، چشم و گوش و بینی، مخچه و دستگاه عصبی مرتبط می باشد. تماشای آبی پررنگ شب و ستارگان به انرژی گرفتن این چاکرا کمک می کند. 

 

نحوه پاکسازی: پیش از هرچیز به شم و شهود خود اعتماد کرده و به سراغ تمرین های مرتبط با مراقبه و تجسم بروید. برای اینکه این چاکرا را متعادل نگه دارید عقاید خود را بیان کنید و به اشتراک بگذارید.

 

 

• چاکرای هفتم یا تاج

این چاکرا بالای جمجمه با رنگ بنفش شناخته می شود شکل آن نیلوفر هزار پر می باشد و باعث درمان بیماری های ذهنی و خواب می شود. عضوهایی چون مغز، سیستم عصبی مرکزی و رشد مو به این چاکرا مرتبط هستند.تنها حالت طبیعی مناسب برای این چاکرا رفتن به نوک کوه می باشد و عنصر آن عقل و اراده در نظر گرفته شده است. عملکرد چاکرا هفتم در عقل، دانش، جذابیت، عمق گرایی و از خودگذشتگی است.

نحوه پاکسازی: بیشتر از اینکه به فکر خود و دنیای اطراف باشید به سمت معنویت حرکت کنید. اگرچه باید در این مسیر از دنیای اطراف لذت ببرید ، مراقبه کنید تا بتوانید پیشرفت کنید و آگاهی خود را افزایش دهید.

  • Share