زنجاب زنجاب

تاثیرات تلفـن همـراه بر کودکان و نوجوانان

تاثیرات تلفـن همـراه بر کودکان و نوجوانان

دوران کودکی معصومانه ترین دوره در زندگی هر فرد است و والدین کودک مسئولیت شکل گیری شخصیت کودک را عهده دار هستند. 

یکی از فواید تلفن همراه برای کودکان و نوجوانان استفاده از تلفن همراه در شرایط اضطراری است. در شرایطی مثل دور بودن از خانه ، بیرون رفتن به همراه دیگران.

ولی متاسفانه تلفن همراه باعث آسیب هایی در بین کودکان و نوجوانان می شود:

بر اساس مطالعات انجام شده استفاده از تلفن همراه می تواند اعتیاد آور باشد. همچین می تواند باعث ایجاد احساس افسردگی شود. بیشتر کودکان و نوجوانانی که دچار افسردگی هستند از تلفن همراه به مقدار زیادی استفاده می کنند.

استفاده طولانی مدت از هندزفری برای گوش دادن به موسیقی با صدای بلند باعث ضعف شنوایی و مشکلات شنوایی می شود..

همانند کامپیوتر، تلفن همراه نیز می تواند فشار زیادی را به چشم وارد کند.زیرا افراد زمان زیادی را برای دیدن عبارات برو روی صفحه به چشم خود فشار وارد می کنند که باعث ضعیف شدن چشم ها میشود.

بسیاری از والدین زمانی که صورت حساب تلفن همراه فرزندان خود را می بینند شوکه می شوند. استفاده زیاد از اینترنت و مکالمه های زیاد می تواند هزینه سنگینی را بر خانواده تحمیل کند.

کوکانی که بیش از حد با موبایل بازی می‌کنند به علت اینکه فعالیت فیزیکی شان کم می شود در نتیجه در معرض چاقی و اضافه وزن قرار می‌گیرند.

 با توجه به اینکه ما برای صحبت با تلفن آن را به دهان خود نزدیک می کنیم این مسئله موجب می شود تا تلفن همراه به نوعی به یک وسیله آلوده تبدیل شود که به راحتی می تواند آلودگی را انتقال بدهد.

به علت دریافت پیام و تماس در شب باعث می شود که کودکان از خواب بر خیزند ،دچار کم خوابی شده و به همین علت در روز بعد احساس خسته کنند.

در یک تحقیق انجام شده بسیاری از نوجوانان گفته اند قادر به ادامه زندگی بدون نلفن همراه نیستند. همچنین مشخص شده است که به دلیل وابستگی آن ها به تلفن همراه بیشتر آنان ترجیح می دهند با دوستان خود از طریق تلفن  درارتباط  باشند و کمتر همدیگر را ببینند.

کاربران تلفن همراه زمانی که با تلفن همراه صحبت می کنند اکثر مواقع در مورد مکان حضور خود دروغ می گویند در این صورت باعث می شود دروغگویی در بین کودکان و نوجوانان افزایش پیدا کند.

• توصیه هایی به والدین:

سعی کنید موارد استفاده صحیح از تلفن همراه و بازی هایی که اثرات مثبتی دارند را به فرزندان خود آموزش دهید.و اینکه چطور،چگونه و کجا باید از آن استفاده کنند را به آنها یاد بدهید. استفاده بیشتر از 2 ساعت در روز از تلفن همراه را برای کودکان منع کنید و تاثیرات بد آن را به فرزند خود هشدار دهید. و در دورانی از رشد که کودک حس کنجکاوی زیادی دارد، از خرید موبایل برای او خودداری کنید.    

  • اشتراک گذاری