زنجاب زنجاب

خطرات نگه داشتن عطسه

خطرات نگه داشتن عطسه

همه ما گاهی در شرایطی قرار گرفته ایم که به دلایلی از جمله حفظ ادب یا خجالت  ، سعی کرده ایم جلوی عطسه خود را بگیریم. 

شاید نگه داشتن عطسه موضوعی کم اهمیت به نظر برسد اما گاهی عواقب جدی سلامتی دارد. در ادامه با زنجاب همراه شوید تا با عوارض نگه داشتن عطسه آشنا شوید.

خطر نگه داشتن عطسه جیست؟

از آن جایی که عطسه دارای قدرت زیادی است و جریان هوا را تا 8 متر دورتر انتقال می دهد، اگر سعی کنید عطسه خود را نگه دارید فشار شدیدی حدود 5 تا 24 برابر فشار عطسه طبیعی  تولید شده ، به سینوس ها، حفره بینی یا داخل قفسه سینه باز خواهد گشت.و به علت اینکه این فشار در زمان کوتاهی رخ می دهد،باعث  آسیب هایی به بدن می شود.

 

از جمله عوارض و مضرات نگه داشتن عطسه :

 شیپوراستاش، گوش میانی و گلو را به هم وصل می کند و فشار هوای وارد شده به پرده گوش را متعادل می کند.نگه داشتن عطسه میتواند فشار زیادی را به شیپور استاش وارد کرده و پرده گوش را پاره کند.

در مواردی که فشارهوای ناشی از نگه داشتن عطسه شدیدتر باشد به جای پاره کردن پرده گوش ،عواقب خطرناکی همچون ناشنوایی را به دنبال خواهد داشت.پارگی رگ خونی در قسمت سفیدی چشم که به کبودی چشم منجر می شود از عوارض نگه داشتن عطسه است.همچنین نگه داشتن عطسه ممکن است باعث آسیب به دیافراگم شود.به همین علت توصیه می شود جلوی عطسه خود را نگیرید و راحت عطسه کنید.

 

علت عطسه کردن چیست؟

عطسه یک واکنش فیزیولوژیک در بدن است ؛وقتی که یک ذره تحریک کننده وارد بینی شود مخاط بینی  تحریک شده، هیستامین در بدن آزاد می شود و سلول های عصبی غشا مخاط بینی را تحریک و پیامی به مغز ارسال می شودهنگامی که مغز آن سیگنال را دریافت می کند عضلات گلو را فعال کرده و به ریه ها پیام می دهد که یک جریان قوی هوا را از طریق تنفس آزاد کنند.

  • اشتراک گذاری