زنجاب زنجاب

دشت لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون

این دشت در شهرستان کوهرنگ واقع در استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است. یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری ایران می باشد.۳۶۰۰ هکتار وسعت دارد .محدوده‌ای از این دشت زیبا از سال ۱۳۷۵  به عنوان اثر طبیعی ملی لاله واژگون تحت حفاظت محیط زیست ایران قرار گرفته است و یکی از ۲۰ اثر طبیعی ملی ایران می باشد .

این منطقه مرطوب و معتدل است همچنین جاذبه‌های گردشگری دیگری از جمله آبشار کوهرنگ، و چشمه آب معدنی دیمه، پیست اسکی چلگرد در نزدیکی آن قرار دارند.تنها مسیر منتهی به آن جاده خاکی روستای بنو اسنکی می باشد که از آنجا تا دشت یک ساعت پیاده‌روی است. .

رویشگاه اصلی این گیاه گرگانک، دامنه کوه‌های آب‌کاسه خوربه، مناطق بنواسنکی و مله زرده‌است.

علاوه بر آن گون، دافنه، لاله، کوما، و تنگز از دیگر گونه‌های گیاهی و کبک، کبک دری، کل و بز، خرس قهوه‌ای، زاغ نوک زرد و قرمز از گونه‌های جانوری منطقه‌ می باشند.

 این لاله‌های واژگون،  در زبان محلی به نام های  گل قلندری و گل بگریو (گل گریان) و اشک مریم نامیده می‌شوند، در اواخر فروردین ماه به گل می‌نشینند و تا اواخر اردیبهشت دارای گل می باشد..

در این یک ماه هر هفته ده هزار نفر از این دشت بازدید می‌کنند که بر اثر احتمال انقراض، حضور گردشگران با محدودیت‌هایی همراه شده‌ است.

  • اشتراک گذاری