زنجاب زنجاب

غار ده شیخ

غار ده شیخ

با زنجاب همراه باشید:

غار ده‌شیخ یکی از غارهای استان کهگیلویه و بویراحمد واین غار از جاهای دیدنی سی سخت است که در ۲ کیلومتری روستای ده‌شیخ، و ۳۵ کیلومتری شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا قرار دارد. .

برای اینکه به این جاذبه گردشگری شگفت انگیز دسترسی پیدا کنید ابتدا باید به شهر یاسوج سفر کرده.این غار، با هفت گالری و مسیرهای مختلف که دارد چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند

ده شیخ یکی از شگفتی ها و خلقت های خدادادی است که فقط باید از نزدیک آن را مشاهده کردو به قدرت خدای یکتا پی برد. این غار زیبا که به " علی صدر 2" نیز معروف است در 51 کیلومتری شهر یاسوج در استان کهگیلویه و بویر احمد واقع است. محققان پیش بینی کرده اند که در سال های آینده این غاربه یکی از غارهای آهکی گردش پذیر دنیا تبدیل می شود.. .

در بررسی‌های زمین‌شناسی، شکل‌گیری این غار مربوط به دوره دوم زمین‌شناسی بوده و ده‌شیخ یک غار آهکی کاملا طبیعی می باشد. در طی سالیان طولانی، بر اثر ریزش نزولات جوی، حفره‌هایی در غار ایجاد شده و آب درون حفره‌ها به بیرون راه یافته است و به این ترتیب موجب ایجاد قندیل‌ها و دالان‌های شگفت‌انگیزی شده است.دالان هایی که گویی قرار است شما را به سرزمین راز آلود دیگری وصل کند. که ارتفاع برخی از دالان ها به 7 متر هم رسیده است  

ریزش قطرات آب از قندیل‌ها، زیبایی و جلای خاصی به بدنه غار داده است، کارشناسان ریزش آب را نشان از آن می‌دانند که این قندیل‌ها در حال رشد بوده و این غار یک فضای زنده است که در طی قرن‌های متمادی رشد کرده و همچنان  این روند ادامه می‌یابد.

در برخی از دالان های غار ده شیخ نیز حشرات، پرندگان و جانوران زیادی به ویژه خفاش، موش و انواع بندپایان از جمله حشرات، عنکبوتو سوسک پیدا می شود. 

از عجایب این غار، گرم بودن آن در زمستان و سردی هوای درون آن در تابستان است.

دهانه این غار در ارتفاع ۱۶۷۰ متری از سطح دریا واقع شده و بسیار تنگ و باریک است، به طوری که باید مسیر ابتدای غار را حدود 5 متر به صورت نشسته طی نمود. دهانه غار ده‌شیخ درست روبه روی قله قاش مستان، دنا قرار گرفته است. ارتفاع این غار در برخی مناطق تا هفت متر هم می‌رسد.

 ستون‌های این غار از یک تا ۱۵ متر ارتفاع دارند.

غار ده‌شیخ  به لحاظ وسعت و عمق تاکنون رتبه دوم غارهای کشور را به خود اختصاص داده است. بر اساس مطالعات، عمق غار بیش از ۶ کیلومتر تخمین زده  و به دلیل همین وسعت، هنوز بخش‌ها و دالان‌هایی از آن شناسایی نشده است.

سفال‌ها و استخوان‌های کشف شده در این غار ۱۳۵ میلیون سال قدمت دارند. در کف غار آثاری از زیست انسان مشاهده شده که نشان می‌دهد در مقطعی از تاریخ، برخی از انسان‌ها این غار  را برای زندگی انتخاب کرده بودند. هر چند قدمت این سفال‌ها هنوز به درستی مشخص نشده ، اما برخی کارشناسان قدمت آن‌ها را حتی قبل از ظهور اسلام می دانند.طبق بررسی‌های باستان‌شناسی نوع سفال‌ها ، مربوط به دوره هخامنشی و ساسانی است. نبود هیچ‌گونه نقاشی بر روی دیواره‌های غار نشان می‌دهد که این مکان در طی قرن‌ها ناشناخته باقی مانده است. . 

به گفته سرمایه‌گذار طرح گردشگری، در آینده نزدیک بخشی از مسیر دسترسی این غار سیاحتی آسفالت خواهد شد. این غار ۷ تالار اصلی و شش ورودی و خروجی دارد که با پناهگاه‌های صخره‌ای استتار شده و با نظر سرمایه‌گذار، در حال حاضر از ورودی شرقی این غار استفاده می‌شود.

  • اشتراک گذاری