زنجاب زنجاب

قدیمی ترین ها

قدیمی ترین ها

قدیمی ترین پلی كه ماشینها روی آن تردد میكنند :در دزفول پلی به نام پل قدیم وجود دارد كه از 2500 سال پیش تا کنون تردد روی آن ادامه دارد در پایه های این پل سرب گداخته استفاده شده است . این پل توسط سربازان رومی و شخصی با نام اندامشك رومی ساخته شده است و تا كنون هم در چند دوره مرمت شده است .

قدیمی ترین بافت شهری:قدیمی ترین بافت شهری ایران شهر تبریز می باشد. این بافت تو در تو از زمان صفویه در این شهر مرسوم بوده و هنوز هم برخی از محل های قدیمی، دارای این بافت است!

قدیمی ترین منطقه مسکونی شهری در ایران: شهر کرمان قدیمی ترین منطقه مسکونی شهری ایران می باشد , در کشفیات باستان شناسی نشان داده شده است که این شهر حتی قبل از مهاجرت آریائیها به ایران حالت شهری داشته است ودر چند سال اخیر آثار آن پیدا شده است .

 قدیمی ترین اسکلت انسان: قدیمی ترین اسکلت انسان، در کشور تانزانیا حدود به یک میلیون سال پیش کشف شده است.

 قدیمی ترین پل جهان :قدیمی ترین پل قابل استفاده جهان در شهر دزفول که در شمال استان خوزستان واقع شده است ، 2500 سال پیش توسط اسیران رومی که بر روی رود دز ساخته شده است.

قدیمی ترین قالی: این قالی، متعلق به 5 قرن قبل از میلاد می باشد، در سال 1947 در حفاریهای شهر پازیریک در کشور شوروی از زیر خاک بیرون آورده شد. در این قالی پشمی ، نقش هایی به رنگ قرمز روی متن سفید بافته شده است .

قدیمی ترین کتاب خطی :قدیمی ترین کتاب خطی که تا به امروز سالم باقی مانده است، " مزامیر داود " نام دارد که  به زبان قبطی متعلق به 1600 سال پیش می باشد . این کتاب خطی در سال 1984 در منطقه بنی صدف در کشور مصر بدست آمد.

قدیمی ترین قلعه :سال ساخت این قلعه به قبل از سال 100 میلادی باز می گردد که در شهر گمدان در یمن قراردارد و دارای 20 طبقه بوده است این قلعه جزء قدیمی ترین قلعه جهان به شمار می آید. 

 قدیمی ترین پارچه :قدیمی ترین پارچه ای که تا به امروز درکل جهان باقی مانده است، متعلق به 5900 سال پیش از میلاد می باشد که اخیراً در منطقه چاتال هویرک در کشور ترکیه کشف شده است .

 قدیمی ترین موزه:در شهر آکسفورد در انگلستان ،موزه آشمولین (Ashmolean)در سال 1679 ساخته شد که این موزه قدیمی ترین موزه در جهان می باشد.

  • اشتراک گذاری