زنجاب زنجاب

ملک چیست؟

ملک چیست؟

ملک (املاک) چیست؟ و از همه لحاظ به چه معناست؟

ملک از لحاظ لغوی کلمه ای عربی است و با معانی و کاربردهای زیر:

مِلْک (تلفظ می‌شود/melk/) یا ملک. 

مَلَک (تلفظ می‌شود/mælæk/) یا فرشته.

مَلِک (تلفظ می‌شود(/mælek/) یا شاه.

مَلِک (تلفظ می‌شود/mælek/)، از نام‌های خدا در اسلام.

مُلْک (تلفظ می‌شود/molk/) یا کشور.

ملک (سوره) (تلفظ می‌شود/molk/)، نام سوره‌ای در قرآن.

محمود برزنجی، معروف به «ملک»، پادشاه حکومت کردستان عراق در سالهای ١٩٢٢-١٩٢٤.

منوچهر ملک، از فرماندهان ارتش در حکومت محمدرضا پهلوی و معاون تیپ زرهی قزوین.

اسدالله ملک، نوازنده.

جهانگیر ملک، نوازنده.

کتابخانه و موزه ملی ملک در تهران.

باغ ملک، شهرستانی در استان خوزستان.

ما فقط با این لغت کار داریم چون تخصص ما در این است: مِلْک (تلفظ می‌شود/melk/) یا دارایی.

ملک از همه لحاظ به چه معناست؟

ملک در علوم مختلف عبارتند از:

حسابداری: کلیه ی اموال و حقوقی است که دارای ارزش پولی باشند.

ملک‌های یک واحد مثل زمین، ساختمان، موجودی نقدی و موجودی کالا، یا به صورت حقوق مالی و امتیازات غیرقابل رؤیت، مثل سرقفلی و مطالبات از اشخاص ، ممکن است پدیده‌های عینی و مشهود باشند. 

ملک ها عرفاً از لحاظ اراده در ترازنامه به گروه‌های متمایزی تقسیم می‌شوند.

دو گروه که مورد استفاده بیشتری دارند عبارتند از ملک های جاری  و ملک‌های ثابت.

ملک‌های جاری: این ملک ها اقلامی هستند که انتظار می‌رود در طی یک سال یا یک دوره عملیاتی از تاریخ تنظیم ترازنامه (هر کدام که طولانی‌تر است) به وجه نقد تبدیل، یا مصرف یا فروخته شوند. معمولاً ملک‌های جاری بر حسب سرعت تبدیل شدن به وجه نقد یا مصرف در ترازنامه مانند: بانک‌ها، صندوق، تنخواه‌گردان، بدهکاران، پیش‌پرداخت‌ها، موجودی کالا و ملزومات اداری  منعکس می‌گردند. 

ملک‌های ثابت: این ملک ها، اقلامی مشهود با عمری طولانی می‌باشند که در جریان عملیات مؤسسه مورد استفاده قرار می‌گیرند. ملک های این گروه به مرور زمان و پس از استفادۀ مکرر مستهلک می‌گردند مانند: زمین، ساختمان، تأسیسات، ماشین‌آلات و تجهیزات، ابزارآلات، وسائل نقلیه و منصوبات، قالب،ها، لوازم آزمایشگاهی و ملک های سرمایه‌ای موجود در انبار،  به همین دلیل برای هر یک از ملک های ثابت استهلاک منظور می‌شود. (به استثنای زمین که مستهلک نمی‌گردد). 

طبق تعریف جدیدتری که در کتاب مبانی نظری حسابداری از ملک شده، ملک  مفهومی مالی است یعنی اموال و حقوقی که منافع آتی قابل تبدیل به پول دارند و بر اثر معاملات، عملیات یا رویدادهای مشخص به مالکیت یا تسلط مالکانه ی یک واحد تجاری درآمده‌اند؛ ملک  آن واحد محسوب می‌شوند.

ملک ، یکی از عناصر حسابداری نشان‌دهنده ی وضعیت مالی واحد انتفاعی است.

از لحاظ اجتماعی ملک (دارایی)

ملک (دارایی) و پس انداز و سرمایه‌گذاری قابلیت تبدیل شدن به‌یکدیگر را دارند. مسکن، خودرو، تلفن همراه، کامپیوتر و حتی آب لوله‌کشی و دسترسی به سرویس‌های بهداشتی از جمله ملک (دارایی) خانوار هستند. پس انداز یکی از راه‌های سهیم کردن نسل آینده در ملک (دارایی)  هایی است که امروز در اختیار است. خانواده در طول حیات خود به ملک (دارایی) ‌هایی دست می‌یابد که خواسته و ناخواسته بخش چشمگیری از آن در آینده به اعضای جوان آن می‌رسد.حفظ و حراست از دارایی و تلاش برای افزودن بر آن از سویی موجب می‌شود تا زندگی جاری با سهولت بیشتری پیش رود و از سوی دیگر آیندگان پشتوانه‌های قویتری داشته باشند. مسکن با دارا بودن حجم قابل توجه در بازار ملک (دارایی) ‌ها و همچنین برخورداری از ریسک کمتر نسبت به سایر ملک (دارایی) ‌ها، ضمن جلب اعتماد سرمایه‌گذاران همواره نقش ضربه‌گیر را در اقتصاد ایفا نموده‌است.

انواع ملک (دارایی) ها از نظر مدیریت مالی

ملک (دارایی) ها به پنج دسته اصلی تقسیم می شوند: مشتقات، اوراق قرضه، سهام، ارز، کامودیتی.

  • اشتراک گذاری