زنجاب زنجاب

کتاب

کتاب

(تعریف مفهومی «کتاب»)

کتاب (واژه از زبان عربی، جمع: کُتُب) مجموعه‌ای از صفحاتِ نوشته شده، چاپ شده یا سفید ونانوشته؛ ساخته شده از جوهر، کاغذ، پوست حیوانات یا مواد دیگر (چسب، نخ و…) است که معمولاً از یک سمت به یکدیگر وصل می‌شوند. هربرگه درکتاب، صفحه نامیده می‌شود.

به جلد کردن کتاب ها صحافی گفته می‌شود. کتاب در اندازه‌هایِ گوناگون دیده می‌شود.درایران، قطع رحلی، وزیری و جیبی از مشهورترین  کتاب ها است.

 کوچک‌ترین کتاب دنیا یک انجیل می باشد که در موزهٔ کلیسای وانک اصفهان نگهداری می‌شود.

 اولین کتاب به زبان فارسی در هند و به دست یک ارمنی به منتشر شده است. از انواع دیگر کتاب، کتاب دیجیتالی (e-Book) است که کتاب در قالب بسته‌های نرم‌افزاری مانندِ پی‌دی‌اف ارائه می‌شود که وسایلی نیز به نام کتابخوان الکترونیکی مانندِ آمازون کیندل برای خواندن آن استفاده می شود. نمونهٔ دیگری از کتاب غیرِ چاپی کتاب صوتی می باشد، یعنی کتاب‌هایی که توسط فرد خوانده و گاهی به صورت نمایشنامه اجرا می‌شود. این کتاب‌ها حتی ممکن است با موسیقی و افکت همراه باشند.

کتاب چیست؟

یکی از تعاریف معتبری که برای کتاب ارائه شده‌است، مربوط به سازمان یونسکو می‌شود: کتاب نوعی اثر چاپی صحافی‌شده می باشد که بیشتر از ۴۹ صفحه داشته باشد و مانندِ نشریات، تحت یک عنوان ثابت، به‌صورت دوره‌ای منتشر نشود. تعریف دیگر نیز :«مجموعه‌ای از لوح‌های چوبی یا عاجی یا مجموعه‌ای از ورق‌های کاغذ، پوست آهو یا ماده‌ای همانند آن، اعم از دست‌نویس یا چاپی که با هم به نخ کشیده یا صحافی شده باشند» معرفی شده است. تعریف دیگری که به نظرمناسب می باشد، محتوای تولید شده توسط نویسنده که هدف مشخصی را دنبال کند و کتاب حولِ محور هدف مشخص شده مطالبی ارائه دهد و در پایان کتاب، نویسنده به هدف خود برسد.

کلمه کتاب در چه زبانی نگاشته شده است؟

واژه کتاب از زبان عربی وارد فارسی شده ‌است. در فارسی میانه «نامک» (به فارسی دری «نامه») به کتاب اطلاق می‌شد. در فارسی میانه، از اصطلاحات تخصصی‌تر ماتیکان (رساله) و نسک (برای بخش‌های اوستا) استفاده شده‌است. کلمهٔ نُبی که هم‌ریشه با نگاشتن است و معنای مطلق کتاب یا نوشته از آن حاصل شده است، در فارسی دری به معنی خاص قرآن به کار رفته .

انواع کتاب:

لوح‌های گِلی

پاپیروس

کدکس

چاپ

کتاب الکترونیکی

کتاب صوتی

 

مراحل چاپ کتاب

کتاب پس ازآماده شدن توسط نویسنده توسط انتشارات تایپ شده و صفحه آرایی می شود و برای گرفتن شابک راهی خانه کتاب می‌شود . پس از آن، کتاب به کتابخانه ملی برای گرفتن فیپا فرستاده می‌شود و بعد از دریافت فیپا که اطلاعات کامل کتاب در آن جمع شده کتاب به وزارت ارشاد برای دریافتِ مجوز چاپ فرستاده می‌شود. بعد از اتمام تمام مراحل، کتاب آماده چاپ می باشد و توسط ناشر برای لیتوگرافی، چاپ و صحافی فرستاده می‌شود. حالا کتاب شما آماده است. تمام این مراحل ممکن است بین ۱ تا ۳ماه طول بکشد.

  • اشتراک گذاری