زنجاب زنجاب

کم خوابی

کم خوابی

کم خوابی چه بلایی سرتان می آورد؟

میزان متوسط خواب ایده آل بین 7 تا 9 ساعت در شب برای افراد بالغ می باشد. با کاهش زمان خوابتان ریسک ابتلا به اضافه وزن و بعضی  بیماری ها افزایش می یابد .

 

افزایش اشتها و وزن

کم خوابی بیش از حد بر روی سایز بدن شما تاثیر می گذارد. هورمونهای تنظیم اشتهای شما را دچار اختلال میکند, میل به خوردن غذاهای پر چرب و شیرین را افزایش می دهد،متابولیسم بدن را کاهش می دهد و کالری بیشتری به بدنتان میرسد . 

هورمون گرلین حس گرسنگی راتحریک میکند  وهورمون لپتین اشتها را سرکوب میکند.کم خوابی باعث کاهش لپتین و افزایش گرلین می شود و ، این قضیه منجر به افزایش وزن می شود .

 

مبتلا به بیماری ها

افرادی که کمتر از 7 ساعت در شب میخوابند ،3 برابر بیشتر دچار سرماخوردگی می شوند. زیرا کم خوابی بیش از حد سیستم ایمنی را ضعیف میکند و  باعث میشود بیشتر در معرض آنفولانزا قرار بگیرند.

همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی،سکته مغزی ،فشار خون بالا و دیابت و مشکلات سیستم گوارشی را افزایش می دهد.

 

استرس و افسردگی 

مطالعات نشان داده اگر چشمها به اندازه کافی بسته نباشند سطح هورمون استرس کورتیزول افزایش پیدا میکند.هم چنین این کم خوابی باعث بروز افسردگی نیز می شود.تا کنون مشخص شده افرادی که دارای استرس و افسردگی هستند به احتمال زیاد کمتر از 6 ساعت در شب می خوابند,در کل انسان های خسته معمولا خیلی خوشحال نیستند. 

 

پیری زودرس 

شب بیداری باعث تیره شدن پوست، چشمانی سیاه می شود و به علت اینکه کورتیزول افزایش پیدا می کند تولید کلاژن کم می شودو باعث چین و چروک های زودرس می شود واین اصلا زیبا نیست . با خواب شب چین و چروک ها کمتر میشوند و صافی و درخشندگی پوست بیشتر می شود

 

 خطر ابتلا به سرطان

کم خوابی ممکن است ابتلا به این بیماری را زیاد کند..کمبود خواب باعث اختلالات هورمونی میشود و این خطر ابتلا به سرطان را افزایش میدهد و حتی فواید ورزش را از بین می برد .

  • اشتراک گذاری