زنجاب زنجاب

گیاهان آرامبخش

گیاهان آرامبخش

این روزها مواردی که آرامش ما را به هم نزند کم نیستند! ولی آنچه مهم است، مهارت شما ، برای رسیدن به آرامش است. حتماً شما هم برای رسیدن به آرامش ، راه‌هایی مثل گوش دادن به موسیقی، نفس عمیق کشیدن، ورزش و پیاده‌روی، سفر و تفریح و طبیعت‌گردی، عشق ورزیدن، تمرین‌های ذهنی و حتی داروهای آرام‌بخش را امتحان کرده‌اید. اما امروز با شما هستیم تا بتوانیم تعدادی از بهترین راهکارهای طب سنتی و داروهای گیاهی آرام‌بخش اعصاب و روان را باهم بررسی کنیم. استفاده از داروهای گیاهی برای آرامش اعصاب جایگزین خوبی برای قرص‌های آرام‌بخش است چراکه قرص های شیمیایی عوارض زیادی دارند.

اگرمیخواهید ازگیاهان دارویی استفاده کنید حتما با پزشک ومتخصص طب سنتی درارتباط باشید زیراممکنه این گیاهان برای سالمندان بالای 65 سال وزیر 15 سال وخانم های باردار ممنوع باشد ویا مزاج شما برای مصرف برخی داروهای گیاهی آرامبخش مناسب نباشد .

 

فهرست  پنهان

رسیدن به آرامش باخواب به موقع واندازه

تغذیه سالم

 

بهترین راه‌حل مشکل بی‌خوابی با کمک داروهای گیاهی آرام‌بخش زیر:

ورزش وپیاده روی روزانه

 

 

چند نمومه گیاه آرامبخش ودمنوش طبیعی:

 

اسطوخودوس

بیدمشک

شانکپورشپی

گشنیز

شقایق

آویشن

شیرین‌بیان

دانه‌های چیا

بلوبری

زغال‌اخته

مریم‌گلی

سنبل‌الطیب

 

 

برای رسیدن به آرامش باید خواب خوب واندازه وباکیفیت داشته باشیم ، خواب درست وکافی بسیار تاکید شده . خواب با ارگان های داخلی بدن ارتباط تنگاتنگی دارد .

خواب نامناسب ، باعث اختلال سیستم هضم و جذب مواد غذایی می شود .

ازطرف دیگر مشکلات دستگاه گوارش درکمیت وکیفیت خواب اختلال ایجاد می کند .

براین اساس به همۀ مراجعین و به‌خصوص بیماران دچار اختلال‌های خواب یا مشکلات گوارشی، تأکید می‌شود، در قدم اول، اصول حفظ سلامتی (حفظ‌الصحه) درزمینۀ خواب و تغذیه را رعایت نمایند.

 

در پزشکی مدرن نیز به ارتباط خواب و هضم غذا توجه شده است، مانند اینکه در طول شب حرکات روده منظم‌تر از طول روز هستند. یکی از مصادیق ارتباط خواب و دستگاه گوارش را می‌توان در نقش “ملاتونین” یافت. ملاتونین، هورمون اصلی مسئول در چرخۀ خواب/بیداری در بدن انسان است. جالب آنکه ملاتونین علاوه بر مغز در دستگاه گوارش نیز ساخته و ترشح‌شده و به‌عنوان یک تنظیم‌کننده مهم در تحرک روده محسوب می‌شود. این هورمون در همراهی با پرولاکتین نقش مهمی را در ایجاد سیستم کارآمد ایمنی از طریق ایجاد تعادل در ساختار میکروب‌های مفید روده‌ای ایفا می‌کنند. به زبان ساده، دو هورمون گفته‌شده، وظیفۀ پاک‌سازی میکروسکوپی روده‌ها را بر عهده‌دارند.

 

زمانی که فرد دچار کمبود خواب می‌شود، ترشح ناکافی این دو هورمون موجب اختلال در عملکرد آن‌ها می‌شود؛ به‌طوری‌که دیگر قادر نیستند به نحوی مؤثر سیستم ایمنی را تقویت نمایند و درنتیجه، با به هم خوردن تعادل ساختار میکروبی دستگاه گوارش (که موجب هضم و جذب غذا می‌شوند)، افت عملکرد سیستم ایمنی بدن و دستگاه گوارش ایجاد می‌شود. درنتیجه می‌توان گفت، خواب نامناسب، اختلال عملکرد ملاتونین و  اختلال در سیستم گوارش و ایمنی، اجزای یک چرخه معیوب هستند.

 

اهمیت ملاتونین در سیستم گوارش تا حدی در حیطۀ پژوهش‌های پزشکی اثبات‌شده است که تجویز آن در کاهش علائم بعضی بیماری‌های التهابی و ایمنی دستگاه گوارش نظیر بیماری‌های التهابی روده (IBD) و سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) با نتایج مثبت همراه بوده است.

 

بهترین راه‌حل مشکل بی‌خوابی با کمک داروهای گیاهی آرام‌بخش زیر:

 

گل‌گاوزبان و سنبل‌الطیب – پس از مشورت با متخصص طب سنتی، پیشنهاد می‌شود ترکیب گل‌گاوزبان و سنبل‌الطیب را امتحان کنید. اگر مقداری نبات و کمی لیموعمانی هم به آن اضافه کنید و قبل از خواب آن را بنوشید، واقعاً معجزه می‌کند.

 

بادرنجبویه – از دمنوش‌های مفید دیگر برای رفع بدخوابی، دم‌نوش بادرنجبویه است. این گیاه مشابهت زیادی با نعناع دارد و یکی از اثرات مفید آن رفع بدخوابی و ایجاد آرامش است. البته اگر فردی دچار اختلال در عملکرد تیروئید است، در مصرف دم‌نوش بادرنجبویه باید احتیاط کند؛ زیرا مصرف این گیاه می‌تواند با داروهای تیروئید تداخل داشته باشد. ازاین‌رو، میزان و نحوۀ مصرف را از متخصص طب سنتی سؤال نمایید.

 

گل‌های نارنج – برای رفع بی‌خوابی می‌توان عرق گیاهی که از گل‌های نارنج تولید می‌شود را نیز تهیه و مصرف کرد. البته میزان آرام‌بخشی آن در مقایسه با بادرنجبویه ضعیف است. بهترین

بهترین زمان برای مصرف این دم‌نوش‌ها را حتماً از پزشک طب سنتی خود سؤال کنید.

 

 

استرس و اضطراب عامل اصلی دغدغه‌های فکری امروزی

سعی کنید همیشه از استرس‌های بیهوده و ناراحتی‌های بیجا خودداری کنید. استرس و ناراحتی در سلامتی روح و روان تأثیر بسیار بدی دارند. ورزش صبحگاهی , برنامه‌ریزی در استراحت روزانه , خواب بعدازظهر می‌تواند باعث آرامش اعصاب و روان باشد.

 

ورزش کردن یک ‌راه خوب برای آرامش

ورزش کردن یکی دیگر از راه‌های کسب آرامش و نشاط بدن هست. روزانه نیم ساعت ورزش صبحگاهی می‌تواند شمارا در طول روز و در حین کار کردن سرحال و شاداب نگه دارد.اما گاهی اوقات این موارد نمی توانند درحفظ آرامش کمک کنند دراین صورت استفاده ازداروهای گیاهی بهترین راه برای آرامش اعصاب می باشد . دراین بخش تعدادی ازگیاهان دارویی را توضیح میدهیم :

 

داروی آرامش‌بخش اسطوخودوس

مهم‌ترین خاصیت اسطوخودوس برای تقویت هوش و ذهن آدمی هست. در این صورت می‌توانید متوجه شوید که بااحساس آرامش داشتن و عدم استرس و نگرانی تأثیر مستقیم دارد. اگر سینوزیت دارید حتماً از اسطوخودوس کمک بگیرید. اگر گیاه اسطوخودوس را بو کنید همین کار باعث حس آرامش در شخص می شود .

 

داروی آرامش‌بخش بیدمشک

شاید تابه‌حال برای درمان سردرد و یبوست از عرق بیدمشک استفاده کرده باشید. اما این را هم بدانید که در صورت مصرف عرق بیدمشک می‌توانید آرامش خود را بیابید. در درمان استرس از عرق بیدمشک استفاده می‌شود.

 

گیاه شانکپورشپی

اگر استرس زیادی دارید و یک شخصیت استرسی هستید پیشنهاد ما به شما استفاده از گیاه دارویی آرام‌بخش شانکپورشپی هست. یک گیاه دارویی که برای بی‌خوابی هم بسیار مناسب هست.

 

داروی آرامش‌بخش گشنیز

در بین انواع گیاهان آرام‌بخشی که تا الآن ذکر کردیم شاید تعجب کنید که گشنیز طبعی سرد دارد. اما در صورت استفاده از تخم گشنیز باعث تقویت قلب شما می‌شود. مطمئناً در افزایش حس آرام‌بخش بودن روان و اعصاب شما تأثیرگذار هست.

 

گیاه شقایق برای آرام‌بخش بودن اعصاب

استفاده از گلبرگ شقایق برای حس آرامش داشتن در طول روز گزینه خوبی است. اما باید برای مقدار ونحوه ی مصرف از پزشک مربوطه مشورت بگیریم .

 

 

داروی آرامش‌بخش بنفشه

اگر دچار افسردگی و استرس کوتاه شدید و به دنبال قرص آرام‌بخش هستید پیشنهاد می‌کنیم کمی دست نگه‌دارید. شاید در منزل شما کمی روغن بنفشه باشد. اگر احساس سردرد و کمی نگرانی دارید پیشنهاد می‌کنیم، برای آرامش اعصاب خود از روغن بنفشه کمک بگیرید.

استفاده ازگیاهان دارویی باعث میشه که علاوه بر اینکه مشکلمون برطرف میشه هیچ ضرری هم به بدن نمی رسه .

  • اشتراک گذاری